Jau otro mēnesi slēpj atbildes par siltuma naudām; problēma apdraud ikvienu jūrmalnieku

Apkures sezona iet pilnā sparā — šomēnes ikviens no mums, kas lieto «Jūrmalas Siltuma» pieslēgto apkuri, maksās par siltumenerģiju. Tikmēr jau otro mēnesi netiek sniegtas atbildes par iedzīvotāju konstatētajām nejēdzībām siltā ūdens maksas aprēķinā!

Pilsētas mērs G. Truksnis vēl nebija aizturēts, kad pirms tam septembrī kaunu visas valsts priekšā mūsu pilsētai sagādāja «Jūrmalas Siltums» un «Jūrmalas Namsaimnieks», kuru shēmas siltuma aprēķinā publiskoja portāls TVNet.

Kāda Jūrmalas iedzīvotāja darīja zināmu savu dzīvokļa apsaimniekošanas ikmēneša rēķinu, no kura redzams — vienai daļai mājas iedzīvotāju jāmaksā neadekvāti liela summa par ūdens kubikmetra uzsildīšanu, kamēr citi nemaksā neko. Kā viņi to spēj izdarīt? Izrādās, sliņķi vienkārši izvairās no rādījumu nodošanas — un tātad arī no rēķina saņemšanas — pēc principa: «Ja nav saņemts rēķins, tad it kā neesot jāmaksā.»

 

Karstais ūdens — 16 eiro kubikmetrā?!

Faktus atklātībā nodevusī jūrmalniece, tāpat kā praktiski ikviens no mums, nevar atļauties un nav gatava maksāt gandrīz 16 eiro par vienu kubikmetru ar silto ūdeni. «Neadekvāti lielā summa par siltumu tika skaidrota ar to, ka daudzi [iedzīvotāji] nemaz nenodod rādījumus. Iznākumā tie, kuri [ir godīgi un rādījumus] nodod, ir spiesti maksāt par tiem, kuri nav tos laikus nodevuši!» — raksta jūrmalniece.

Kā noskaidrojis portāls TVNet, par to atbildība jāprasa no aizdomīgā ceļā privatizētā SIA «Jūrmalas Namsaimnieks», jo šis uzņēmums pēc privatizācijas nav spējīgs vajadzīgajā apmērā un biežumā pārbaudīt ūdensskaitītāju un siltumskaitītāju rādījumu faktisko atbilstību tam, ko saka īrnieki un dzīvokļu īpašnieki.

Cietusī jūrmalniece dzīvo lielā piecstāvu daudzdzīvokļu ēkā Kauguros. Tās iedzīvotāji saņem divus rēķinus. Viens ir no «Jūrmalas Namsaimnieka», kuram jāmaksā par apsaimniekošanu, kanalizāciju un aukstā ūdens patēriņu. Ar šo rēķinu viss esot kārtībā. Savukārt no «Jūrmalas Siltuma» saņemtais rēķins nepatīkami pārsteidz — par viena kubikmetra ūdens uzsildīšanu bija jāmaksā gandrīz 16 eiro!

Līdzīgi nedabiskas summas siltā ūdens rēķinā parādījušās arī citos mēnešos, turklāt jūrmalnieki izteikušies, ka tāda situācija bijusi regulāri. Cilvēki mēģinājuši mainīt situāciju, bet tas neesot devis rezultātus.

Kaugurniece sazinājusies ar «Jūrmalas Siltumu». Tur skaidrojuši, ka neadekvātā summa saistīta ar to, ka daudzi mājas iedzīvotāji neesot uzrādījuši, cik daudz karsto ūdeni iztērējuši. «Jūrmalas Siltums» nemaz nav mēģinājis uzzināt skaitītāju rādījumus no neziņotājiem, bet gan karstā ūdens patēriņa starpību sadalījis uz tiem nedaudzajiem iedzīvotājiem, kuri uzrādījuši patēriņu.

Tātad par tiem, kuri nemaksā un negrib to darīt, samaksā tie, kuri jau tā norēķinās par karsto ūdeni regulāri un godprātīgi!

 

Būšot jāmaksā vēl vairāk!

Risinājums, izrādās, nav jāmeklē tālu: situāciju varētu izlabot, ja «Jūrmalas Namsaimnieks» (caur kuru notiek siltumskaitītāju rādījumu nodošana «Jūrmalas Siltumam») ik pa laikam pārbaudītu skaitītājus aizdomīgajos dzīvokļos. Nav pat jāpārbauda visi dzīvokļi Jūrmalā pēc kārtas — tikai tie, kuri rādījumus nenodod. Bet te izrādās, ka uz visu pilsētu esot tikai divi inspektori, kas ar to nodarbojas. Tā kā konkrētā ēka esot apmeklēta pirms gada (!!!), tad nākamā reize būšot sazin kad.

«Tāpēc pilnīgi iespējams, ka nākamajā gadā par viena kubikmetra ūdens uzsildīšanu daļai jūrmalnieku būs jāmaksā nevis 16 eiro, bet gan, piemēram, jau 19 eiro,» konstatē TVNet. Augšējā robeža šim nepamatotajam tarifu kāpumam nemaz nav ieraugāma!

Šāda situācija potenciāli draud daudzām dzīvojamajām mājām pilsētā.

Turklāt nav izslēgta iespēja, ka «Jūrmalas Namsaimnieks» un/vai «Siltums», aizbildinoties ar it kā nedisciplinētiem iedzīvotājiem, var kādu lieku ciparu pierakstīt klāt jūrmalnieku rēķiniem — no aprakstītās siltuma un karstā ūdens rādījumu nodošanas «metodikas» izriet, ka jūrmalniekiem nav īsti iespējams izkontrolēt, kas viņu rēķinos tiek sarakstīts. Aizbildinoties ar «nenodotiem rādītājiem», kuru radītie zaudējumi esot jāsadala uz godīgi maksājošajiem iedzīvotājiem, tikpat labi rēķiniem var klusībā pierakstīt kādu ciparu klāt, jo bez paša apsaimniekotāja citiem nav simtprocentīgas iespējas pārbaudīt, vai mājā tiešām ir tādi iemītnieki, kuri savus patēriņa rādījumus nenodod — un, ja tādi ir, cik tādu ir pēc skaita, un cik ilgi (vai bieži) viņi to nedara. Tādā veidā, ja apsaimniekotāji nebūtu godīgi, būtu iespējams veikt mahinācijas, iekasējot paaugstinātas maksas par silto ūdeni, kas patiesībā ir patērēts mazākos apjomos.

 

Neko nemāk paskaidrot

«Jūrmalas Siltuma» tehniskā direktore Iveta Čivčiša uz kaugurnieces sūdzībām pagaidām spējusi atbildēt vienīgi to, ka siltumenerģijas uzņēmums rēķinus par karsto ūdeni klientiem izraksta, pamatojoties uz «Namsaimnieka» iesniegtajiem datiem un izvēlēto aprēķināšanas metodiku, bet neko sīkāk nekomentēja. «Namsaimnieks» savukārt plaši citēja Ministru Kabineta noteikumus par siltumenerģijas maksas aprēķināšanu, tomēr konkrētu risinājumu Kauguros samilzušajai problēmai sniegt vai nu nespēja, vai negribēja.

Savukārt pilsētas mērs Gatis Truksnis ne pirms, ne pēc aizturēšanas nav spējis pilnīgi neko komentēt par siltumenerģijas problēmām, tāpat jau divus mēnešus klusējuši iepriekšminēto uzņēmumu vadītāji un oficiālie runasvīri. Savā ziņā Trukšņa arests, amata zaudēšana un atkalatgūšana abiem komunālajiem uzņēmumiem nāca par labu, jo ļauj izlikties, ka tie par jautājumiem aizmirsuši. Taču jūrmalnieki gan nav aizmirsuši! Jo īpaši, ieraugot komunālo pakalpojumu rēķinu ciparus šomēnes…

Jūrmalnieki! Ja jums ir zināmas līdzīgas nejēdzības, neizdarības vai iespējamas blēdības ar siltumu vai namu apsaimniekošanu Jūrmalā, aicinām sazināties ar mūsu redakciju — kopā meklēsim atbildes uz problēmām! Kopā mēs esam spēks!

N. Andersons

Atbildēt