Juris Griņevičs: Rikardo Muti iestudējumi ir ārkārtīgi pārliecinoši un iespaidīgi

„Rikardo Muti neapšaubāmi ir viens no visspilgtākajiem un izcilākajiem diriģentiem!” uzsver mūzikas vēstures pārzinātājs, Latvijas Mūzikas akadēmijas Audiovizuālo ierakstu eksperts Juris Griņevičs.

Leģendārais itāliešu diriģents, kura sniegumu Latvijas klausītāji varēs baudīt “Baltijas muzikālo sezonu” atklāšanas koncertā 3.jūnijā, ir ļoti daudzšķautņaina personība. Tas spilgti atklājas arī Muti veidotajos operu iestudējumos.

Diriģenta gaitu sākumā – pagājušā gadsimta 60. un 70. gados – viņš diriģēja visu klasisko t.s. „dzelzs” repertuāru, ir daudz strādājis ar baroka mūziku. Muti ir arī viens no visveiksmīgākajiem slaveno Vīnes Jaungada koncertu diriģentiem, viņš ar „Vīnes filharmoniķiem” ir sadarbojies četras reizes – 1993., 1997., 2000. un 2004.gadā.

“Manuprāt, tāda repertuāra amplitūda ir neparasti itāļu tautības diriģentam un atklāj viņa talanta stilistisko daudzveidību,” stāsta mūzikas vēstures pārzinātājs.

Griņevičs uzsver, ka paliekoša vērtība ir skaņu un video ieraksti. Fakts, ka Muti ir itālis un ilgus gadus bijis Milānas operteātra „La Scala” mākslinieciskais vadītājs, ir veicinājis daudzu pasaulslavenu operu iemūžināšanu, tādējādi padarot tās pieejamākas klausītājiem.

“Tas ir ārkārtīgi pārliecinoši un iespaidīgi!” par Muti diriģēto operu ierakstiem saka Latvijas Mūzikas akadēmijas eksperts. Ja klausītāji grib doties uz koncertu sagatavoti, viņa vērtējumā īpašas pieminēšanas vērts ir stipri pasens Džuzepes Verdi operas “Aīda” ieraksts ar fenomenālu solistu sastāvu, proti, ar Monseratu Kavaljē un Plāsido Domingo.

“Manuprāt, šī ir viena no visu laiku labākajām un lieliskākajām „Aīdas” interpretācijām! Šis ieraksts jau tuvojas pilnībai, un pilnība operā, kā zināms, praktiski nav sasniedzama,” atzīst Griņevičs.

Tāpat viņš izceļ Muti diriģēto Verdi „Otello” ierakstu, kurā piedalījās izcilais latviešu tenors Aleksandrs Antoņenko un Čikāgas simfoniskais orķestris: „Šis koncertuzvedums bija tik lielisks, ka atgādināja operas “zelta laikus”!”

Interesanti, ka operteātris “La Scala” pēc trīs gadus ilgušās rekonstrukcijas 2004.gada decembrī durvis vēra ar Muti veidoto Antonio Saljēri operas „Europa Riconosciuta” iestudējumu. Savas karjeras laikā diriģents ir iestudējis gan Gaetāno Doniceti operu “Dons Paskvāle”, gan Mocarta “Figaro kāzas”, gan Riharda Vāgnera “Klīstošo holandieti” un visu “Nībelungu gredzena” ciklu, gan Verdi operas „Traviata”, „Dons Karloss”, „Masku balle”, „Rigoleto”, „Aīda”, „Trubadūrs”, u.c.

„Es noteikti ieteiktu izmantot šo izdevību un doties 3.jūnijā uz Dzintaru koncertzāli, lai klātienē piedzīvotu patiesu mākslas notikumu. Turklāt visi, kuri būs dzirdējuši šo koncertu, varēs patiesi ar to lepoties, jo Rikardo Muti vārds jau pats par sevi garantē kvalitāti!” atzīst Griņēvičs.

Atbildēt