Netīrās spēles jeb politiskās reklāmas monopols

Jūrmalas domes 2013. gada vēlēšanu rezultāts bija uzvara Zaļo un zemnieku savienībai, kuru pārstāvēja no mēra amata atceltais Gatis Truksnis.

Par kādu cenu tika panākta uzvara? Šis jautājums Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroju ieinteresēja 2016. gada oktobrī, kad tika ierosināts kriminālprocess par nelikumīgu uzvarējušās savienības finansēšanu.

No aizturēšanas Truksni tad izglāba pēkšņā hospitalizācija, savukārt no mēra krēsla zaudēšanas – tikpat negaidīta palīdzība no „Saskaņas” deputātes Karinas Siņkevičas. Izslēgta no savas partijas, šī gada vēlēšanās viņa startē no ZZS saraksta ar septīto numuru. Bijušais Jūrmalas mērs Gatis Truksnis, kas no amata atkāpās janvārī, ir pirmais numurs šajā sarakstā.

Vēsture atkārtojas

Ir pagājuši četri gadi. Un vēsture atkārtojas! Uzvaras cena joprojām ir augsta, un mērķa sasniegšanai visi līdzekļi – labi.

Ja no Slokas brauksiet cauri visai Jūrmalai, pa ceļam jebkurā ielā, ļaužu daudz maz apmeklētā vietā, neredzēsiet nevienas citas krāsas priekšvēlēšanu baneri kā vien tikai zaļās. Kāpēc tā?

Ar šo jautājumu vērsāmies pie Jūrmalas domes izpilddirektora pienākumu izpildītāja Edgara Stobova. Piedāvājam viņa teikto pilnībā, bez rediģēšanas un labojumiem:

– Ha! (Smejas.) Diezgan interesants jautājums, jo pašlaik visiem ir iespēja piedāvāt savu reklāmu, kā arī ir obligātie Jūrmalas domes noteikumi, atbilstoši kuriem tiek saskaņota visa reklāma.

Nevaru izteikt pieņēmumus, kāpēc kāds ir izteicis šādu vēlēšanos un kāds nav, jo katrai partijai ir, teiksim tā, savas intereses un vēlme to darīt. Ir tādi, kas jau ir iesnieguši pieteikumu, viņi ir to izdarījuši… tie, kas visu laiku… Vienkārši ir kārtība, kā jāiesniedz pieteikums Jūrmalas pilsētas domē.

„TIE, KAS VISU LAIKU…” – tā ir pārteikšanās Freida garā, jo kopš pagājušajām vēlēšanām Jūrmalā patiešām ir tikai viena politiskā spēka reklāma.

Pārkāpums pēc pārkāpuma

Iespējas izvietot priekšvēlēšanu reklāmu pārējām 11 partijām nav ne vien „pašlaik”, bet nav bijis arī pirms pusotra gada, kad tika mēģināts to darīt. Monopola metožu izmantošana, reklamējot tikai viena politiskā spēka tikai vienu kandidātu, nav vienīgie pārkāpumi šajā priekšvēlēšanu kampaņā – tāpat kā iepriekšējā.

Lūk, būtiskākie: vides reklāma izvietota, nesaskaņojot ar domes Pilsētplānošanas nodaļu un nesamaksājot nodevu pašvaldībai. Nav saskaņotas konkrētas reklāmas vairogu vietas, tie pretēji pašas pašvaldības izdotiem noteikumiem novietoti perpendikulāri brauktuvei, zaļajās zonās, ielas malā tuvāk pie braucamās daļas, nekā to pieļauj noteikumi utt.

Pasaka par balto vērsēnu

Apšaubāma ir arī noslēgtā līguma likumība starp domi un kompāniju “Clear Channel Latvia”, jo jautājums netika skatīts attīstības komitejā un nebija rīkots arī konkurss par tīkla reklāmas pakalpojumiem.

Tomēr domes pilnvarotais izpilddirektors varēja vien pārstāstīt situāciju ar saistošajiem noteikumiem, bet ne atzīt acīmredzamo to pārkāpuma faktu. Pēc tam mūsu tālākā intervija ar amatpersonu sāka atgādināt pasaku par balto vērsēnu, kurā, kā zināms, apnicīgi un drūmi tiek apgalvots viens un tas pats.

– Jebkuras reklāmas izvietošana pilsētā notiek saskaņā ar obligātajiem noteikumiem, kuriem tai ir jāatbilst, – vispārzināmas patiesības bārstīja Jūrmalas domes izpilddirektora pienākumu izpildītājs Edgars Stobovs. – Tādējādi, ja šī reklāma ir izvietota, pārkāpjot šos noteikumus, ir pašvaldības institūcijas, tādas kā pašvaldības policija, kurai ir pienākums pārbaudīt, vai reklāma ir izvietota atbilstoši noteikumiem vai nav.

Es pats esmu devis rīkojumu pašvaldības policijai pārbaudīt, vai šī reklāma ir izvietota atbilstoši saistošajiem dokumentiem vai nav.

– Tas notiks pēc vēlēšanām? – mēs painteresējāmies.

– Nē, kāpēc? Vienkārši viņiem ir jāizpilda rīkojums, un tas tiks izdarīts, es domāju, tuvākajā laikā.

– Kad jūs devāt šo rīkojumu?

– Ja nemaldos, vakar…

No visiem pārējiem mūsu tiešajiem jautājumiem Stobova kungs izvairījās tikpat veikli, kā ringā no sitieniem izvairās pieredzējis bokseris: „Man nav tādas informācijas.”

Melīgi skaitļi un sasniegumi

Uzvara pagājušajās vēlēšanās ZZS deva jaudīgu administratīvo resursu. Vai gan ir jābrīnās, ka konkurējošajām partijām – ar visu viņu vēlmi un likumīgajiem līdzekļiem reklāmai – nav iespējas vēlētājiem nodot savu redzējumu, par to, kas notiek pilsētā, un savas idejas?

Šī bijušā mēra fotogrāfijas izdruka, piestiprināta uz viena no reklāmas stendiem, daiļrunīgi liecina par cilvēku noskaņojumu

Toties daudzreiz atkārtotajiem dažādu rādītāju procentiem bezmaz zemapziņas līmenī vēlētāju galvās ir jāiedzen doma par Trukšņa partijas augstajiem sasniegumiem. Lai arī šie skaitļi nav īsti tīri. Piemēram, simtprocentīgs bezvadu interneta pārklājums nebūt nav Jūrmalas domes, bet gan Wi-Fi nodrošinātāja sasniegums.

Tautu neapmānīsi!

Arī it kā lielajam vēlētāju atbalstam Trukšņa kandidatūrai ir savas nianses. Lūk, socioloģisko pētījumu aģentūras „Latvijas fakti” rezultāti: par Truksni būtu gatavi nobalsot 19% aptaujāto. „Drīzāk – jā” atbildēja 23 procenti. Par viņu nebalsos 38 procenti. Pārējie aptaujas dalībnieki nav izlēmuši vai nepazīst tādu.

Savukārt šīs bijušā mēra fotogrāfijas izdruka, kas piestiprināta pie kāda no reklāmas vairogiem, daudz vairāk liecina par cilvēku garastāvokli – pat no Truksnim tuvajām aprindām. Jo nepiederošas personas netiek klāt pie pilsētas priekšnieka, kad tas ir jautrā omā…

Inga Oboļenska

Atbildēt